19 študentov FEE si zvolilo nový predmet "Globálne vzdelávanie". Výučba začala 22.9.2014 v novej seminárnej miestnosti, ktorú pripravili Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica a Technická univerzita vo Zvolene.
Čo je globálne vzdelávanie? Aké témy globálneho vzdelávania sú v Národnej stratégii globálneho vzdelávania na Slovensku? Študenti hľadali odpovede v skupinách.
- 3. 10. 2014 ... aby sa nám lepšie učilo... (klik)
- Výučba časti predmetu kurzovou formou (klik)
- O stereotypoch a našich postojoch vo vnímaní väčšinového sveta
... robil aktivity a diskutoval so študentami 3. 11. 2014 Andrej Návojský z Nadácie Milana Šimečku. Ďakujeme!
Témy zápočtových prác z predmetu Globálne vzdelávanie si študenti zvolili po prečítaní učebných textov Globálne vzdelávanie – kontext a kritika a absolvovaní kurzu. A tak zisťovali, analyzovali, realizovali... Akým krajinám a ako poskytujeme humanitárnu pomoc? Ako prebieha rozvojová pomoc Slovenska? Ako sú témy globálneho vzdelávania zapracované v učebniciach pre základné školy? Je v nich dodržaný etický kódex? Ako nás mydlo či zubná pasta spája s ostatnými krajinami sveta? Atď.
Svoje zistenia a skúsenosti študenti odprezentovali 16.12. 2014. Najcennejšou časťou bola následná diskusia k jednotlivým témam.
Rozhovor Niky Herchlovej s Viktóriou Kurpiel (str. 28)
- Globálne vzdelávanie v učebnicia ZŠ
- Odpady
- Humanitárna pomoc
- Krízové situácie na Slovensku
- Kozmetika a jej dôsledky (Obsah, pôvod, alternatívy)
- Vianočné tvorivé dielne
- Globálne vzdelávanie na ZŠ
- Dobrovoľníctvo na FEE
- Rozvojová pomoc Slovenskej republiky
- Zásady etického kódexu v učebniciach pre základné školy
Interview Martina Cerovského: Porozumieť odlišnosti, pochopiť iných a prirodzene diskutovať
Maťo Buňo má 24 rokov a pochádza zo Žiliny. Má bakalársky titul z práva, inžiniersky z financií a momentálne je doktorandom na Žilinskej univerzite. Predošlý akademický rok strávil na Sokratovom inštitúte, ktorý realizuje Technická univerzita vo Zvolene a Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Už v roku 2012 chcel „seknúť“ so štúdiom a vydať sa na misiu do Sudánu, čo sa mu nakoniec nepodarilo, ale o rok neskôr sa ocitol už na celé leto na misii v Indii. Študoval si právo s víziou perspektívnej kariéry. Čo ťa viedlo k tomu, že si sa po ukončení bakalára rozhodol nepokračovať v štúdiu a rozhodol si sa odísť do Sudánu? Aké myšlienky a pocity ťa pri tom sprevádzali? Pokračovanie tu.
(Zdroj: evaluácia predmetu študentmi – dotazníky v Univerzitnom informačnom systéme)
- Veľmi zaujímavý predmet, otvára mysle, obzory, pohľady vrátane kurzu v Zaježovej. Vzhľadom nato, že to bol výberový predmet bola náročnosť možno trochu veľká, ale všetko sa dalo v pohode zvládnuť. :)
- Páčil sa mi kurz v Zaježovej, praktické príklady a výklady od iných odborníkov. Celý predmet je potrebný a mal by sa vyučovať povinne - je praktický, otvára nové obzory a rieši učivo komplexne, nie len povrchne.
- Najviac sa mi páčilo: predmet ako celok, publikácia Globálne vzdelávanie + CD, odkazy na odborníkov v medzipredmetových súvislostiach, zaujímavé web odkazy, interaktívne hry, vzdelávací pobyt na Zaježovej - tak má vyzerať VŠ výučba!
- Podľa mňa predmet poskytuje priestor pre iný pohľad na situáciu vo svete, v spoločnosti ako takej a osobitne aj na vlastný život. Prepojenia, závislosti a vzťahy v rámci globálneho vzdelávania sú vhodné pre staršie ročníky, dala by som to možno aj podmienené Environmentálnou výchovou alebo Metódami environmentálnej výchovy.
- Páčilo sa mi, že časť predmetu bola v Kapexe, vysoko oceňujem 3-dňový kurz na Zaježovej a myslím, že v tom určite treba pokračovať a využívať tento priestor aj na iných predmetoch. Vedeniu fakulty odporúčam zriadiť viacej (klubových) neformálnych tried, ktoré by mohli byť využívané počas rôznych predmetov ako napr. Komunikácia s verejnosťou, Environmentálna výchova, Globálne vzdelávanie a ďalšie...
- Dobre bolo, že sme časť predmetu mali kurzovou formou na Zaježovej. Navrhol by som do budúcna do predmetu zaradiť aj tému peňazí (kde sa vzali, ako fungujú, úroky, dlhy... lebo na tom stojí celý svet), alternatívnej meny bezúročnej a pod.
- Mne sa páčil štýl vyučovania, kurz, aj aktivity v rámci predmetu. Odporúčam kurz na Zaježovej aj na viac dní, ak je to možné. :)
- Páčilo sa mi, že sme trávili čas vonku na cvičeniach, neboli prednášky, ale praktické cvičenia. Boli sme na kurze v Zaježovej, kde sme sa mohli viac spoznať a zažiť kopec zábavy. Do budúcna určite ako PV predmet. A na záver ďakujem, že som si mohla tento predmet zapísať.
- Predmet otvoril nové obzory.
- Páčila sa mi jeho praktickosť, ocenila by som viac hostí, ktorí by nám porozprávali o svojich zážitkoch, resp. to ako to vidia oni.
- Páčil sa mi pobyt na Zaježovej, rozhovory na rôzne témy, ktoré sme s vyučujúcim viedli, prístup a taktiež vzbudenie záujmu. Tento predmet by som dala ako povinne voliteľný a taktiež aj pre iné fakulty.